Методична робота

   
11.01.2017 р. 
Психолого – педагогічний семінар для вчителів
Позитивний імідж вчителя
 як основа  успішної професійної діяльності
Заняття з елементами тренінгу


Мета заняття: більше дізнатись про членів вчительського колективу; створити позитивний настрій, узгодити правила ефективної роботи; сформувати бачення важливих елементів позитивного іміджу вчителя; навчитися аналізувати вимоги до іміджу педагога та його позитивні сторони, визначати індивідуальні якості для формування позитивного іміджу, підвищити самооцінку.

 Вправа  "Будинок, хазяїн, ураган"



















23.10.2016
Навчально-методичний семінар "Інтерактивні технології навчання"
(ЗОШ І-ІІІ ступеня с. Любязь)









Тема:  Інтерактивні технології навчання та виховання
Мета:
-         сприяти активізації творчого потенціалу учасників заходу;
-         сприяти   актуалізації   проблеми підвищення ефективності сучасного уроку;
-         поглибити знання  педагогів  школи   щодо основних понять інтерактивного навчання;
-         знаходити  шляхи підвищення ефективності кожного уроку завдяки впровадженню інтерактивних технологій навчання;
-         розвивати рефлексивну культуру, культуру мислення.
Завдання:
-         відпрацьовувати професійні навички учасників гри;
-         виявити рівень володіння навичками застосування інтерактивних методів навчання;
-         підвищити рівень комунікативних навичок, особистісних якостей учасників.
Очікувані результати:
-         поглиблення знань педагогів  школи щодо основних понять інтерактивного навчання;
-         підвищення рівня комунікативних навичок;
-         відпрацювання професійних навичок учасників гри.
Функції учасників:
-         заступник директора з НВР – керує заняттям;
-         лідери – отримують початкову інформацію, організовують роботу  на виконання запропонованого завдання;
-         гравці – беруть активну участь у процесі виконання завдань,    підтримують  лідерів під час захисту.
-         бути позитивними;
-         бути активними;
-         бути толерантними.

Те, що я чую, я забуваю.
те, що я бачу, я
пам'ятаю. Те, що я
роблю, я розумію.
Конфуцій


Хід  гри:
Шановні колеги!    Рада вас вітати на на нашому семінарі   «Інтерактивні технології навчання».
Тема вибрана не випадково. Нові запити суспільства ХХІ сторіччя висунули відповідні вимоги до підготовки майбутніх компетентних фахівців, що і зумовило потребу в пошуку і впровадженні нових сучасних інтерактивних технологій навчання. Хотілося б, щоб на цьому заході  у всіх  був гарний настрій, бажання проявити власну творчість і бажання розвиватися, сприймати нову інформацію, знаходити  шляхи підвищення ефективності кожного уроку завдяки  впровадженню інтерактивних технологій навчання.  
 (Повідомляються  мета, завдання,  очікувані результати роботи. Слайди 1-4).
Вправа 1. (Слайд 5)
Метод «Мозковий штурм»     (Організовується за такими етапами:
     1. Всі учасники штурму пропонують ідеї щодо розвязання висунутої проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними).
     2. Учень або учениця записує на дошці всі ідеї, що пропонуються.
     3. Коли група вважає кількість поданих ідей достатньою, їх подання припиняється.
     4. Після того, як майже всі ідеї зібрані, вони групуються, аналізуються, розвиваються групою.
Вправа дозволяє вільно висловлювати свої думки, сприяє виробленню вміння приймати декілька рішень конкретної проблеми)
-   Давайте визначимо, що означає поняття «педагогічна технологія». Які асоціації з'являються у вас, коли ви чуєте це словосполучення? Говоріть усе, що спадає на думку.
(Ведучий записує на дошці все, що говорять учасники гри, нічого не коментуючи і не виправляючи. Можливі записи: метод, прийом, знання про майстерність, ремесло та ін. Після того, як усі бажаючі висловилися, ведучий підбиває підсумок.)
(Слайд 6)   Існує близько 300 визначень цього поняття. Технологія – з грецької   tehne – «мистецтво», «ремесло», logos – «вчення», «наука».
Педагогічна технологія - сукупність психолого-педагогічних прийомів, методів навчання, виховних засобів   (Т.Б. Лихачов).
Педагогічна технологія – продумана в усіх деталях модель спільної педагогічної діяльності з проектування, організації та проведення навчального процесу з обов'язковим забезпеченням комфортних умов для учнів і вчителів(В.М.Монахов).
Вправа 2. (Слайд 7)
Метод «ПРЕС»(є ефективним при обговоренні дискусійних питань; при проведенні вправ, в яких необхідно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію)
-           Як ви думаєте, чи є різниця між поняттями «метод» і «прийом»?
Щоб бути переконливими, прошу вас висловлюватися за такою схемою:
-           Я думаю, що …
-           Тому, що…
-           Наприклад,…
-           Отже,…
(Учасники висловлюють свої думки, після цього підбиваємо підсумок)
Метод (з грецької – «шлях до чогось »)- спосіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів. По-іншому, це спосіб навчальної роботи вчителя та організації навчально-пізнавальної діяльності учнів щодо вирішення різноманітних дидактичних завдань, спрямованих на оволодіння матеріалом, що вивчається.
Прийом – складова частина методу, яка спрямовує учнів на розв'язання часткових дидактичних завдань.
Вправа 3. (Слайд 8)
Робота в малих групах
-           Учасники об'єднуються в групи по 4 особи, займають місця за окремими столами. Нагадуються правила роботи в малих групах (слайд 9), їм дається розподіл ролей у групі (слайд 9, додаток 1), завдання для групи  (слайд 10, додаток 2), ватмани з малюнками (додаток 3) і маркери.   Протягом 5-7 хвилин групи виконують завдання.
Іншим учасникам семінару пропонується намалювати будинок, дерево, людину(методика Дж. Бука). Після завершення роботи доповідачі від кожної групи презентують результати (можливі відповіді – див. додаток 4).
Висновок:    (слайд 14,15)   інтерактивна модель навчання є найбільш ефективною. Адже, за словами Конфуція: «Те, що я чую, я забуваю, те, що я бачу і чую, я трохи пам'ятаю, те, що я роблю, я розумію».
4. Практичне застосування інтерактивних методів навчання:
Методи, які пропонуємо для опрацювання
- метод «Акваріум» (слайд 16);
- метод «Ажурна пилка» (слайд 17);
-  вправа-енергізатор   (слайд 18);
- метод «Карусель» (слайд 19);
- метод «Займи позицію» (слайд 20;
-  вправа-релаксація  (окрема презентація).
5.  Рефлексія
Сьогодні ми ще раз повторили значення понять «педагогічна технологія», «метод», «прийом»; пригадали, які є інтерактивні методи навчання, спробувати деякі з них застосувати у своїй практичній діяльності.
 Метод «Мікрофон» (слайд 21)
А зараз закінчіть речення:
«Сьогоднішня зустріч допомогла мені…»
(Слайд 22)   Дякую за співпрацю. Безперечно, всі ми хочемо бути хорошими вчителями, тож пам'ятаймо, що:
-       Хороший учитель не підштовхує учнів у спину
-       Хороший учитель іде поруч з учнем, він дозволяє досліджувати, винаходити, створювати, ставити запитання, пояснювати свої вчинки
-       Хороший учитель каже: «Подивись», «Подумай», «Спробуй», «А що вийде, якщо ми зробимо навпаки ?»
-       Хороший учитель знає, що успіх будь якої справи залежить від того, як її почати

Хороший учитель робить навчання захопливою пригодою, а не суворою муштрою . На цьому заняття завершено. До нових зустрічей!


Додаток

Вправи-енергізатори, нестандартні фізкультхвилинки


Енергізатор – це коротка вправа,    що віднов­лює енергію групи.
Призначення енергізаторів на уроці – ство­рення позитивної психологічної атмосфери в класі, відновлення енергії та посилення групової актив­ності. Крім того, вони дозволяють учням проявити рівні здібності — тілесно-кінестетичні, візуально-просторові, міжособистісного спілкування.
Енергізатори корисні для послаблення монотон­ності, збудження активності учнів й заохочення їх до подальшої праці.
Переваги використання енергізаторів:
·             відновлення енергії класу;
·             привертання уваги учнів;
·              об'єднання кількох методів навчання в єдине ціле;
·              включення всіх у процес навчання;
·              отримання задоволення від навчання.
Майже кожен енергізатор містить елемент фізкультхвилинки, але не кожна фізкультхвилинка є енергізатором, тому що використовується не лише для зняття втоми, але й як релаксація.

«М'ячик по колу»
Обладнання: м'яч середнього розміру.
Хід вправи: учні стоять. Руки з відкритими долонями на рівні талії.
Завдання: кидати м'яч один одному хаотично, якомога швидше, але не допускати його падіння.

«Австралійський дощ»
Хід вправи: учні стоять. Учитель показує рух, усі повторюють його, поступово приєднуючись один до одного.
·             Чи знаєте ви, який австралійський дощ?
·             Піднімається вітер (потираємо руки).
·             Падають перші краплини дощу (клацаємо паль­цями).
·             Почалася злива (плескаємо долонями по стег­нам).
·             Злива перетворилася на бурю (тупаємо).
·             Ось буря стихає (плескаємо долонями по гру­дині).
·             Стихає злива (плескаємо долонями по стег­нам).
·             Закінчується дощ, падають останні краплі (кла­цаємо пальцями).
·              Шумить тільки вітер (потираємо долоні).
·             Австралійський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору)
·              
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і вико­нуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6  – лівим ліктем,
цифру 7  –  правим коліном,
цифру 8  –  лівим коліном,
цифру 9  – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».

«Шалене курча»
Хід вправи: учні стоять, і за командою одно­часно трусять по вісім разів – спочатку правою рукою, потім лівою рукою, потім правою ногою, потім лівою ногою. Не зупиняючись, продовжують разом робити теж саме, тільки по сім разів, потім по шість разів тощо. Темп рухів поступово підви­щується. Вправа закінчується, коли зроблено по одному стряхуванню кожною кінцівкою. Учасникам стає зрозуміло, чому вправа має таку назву.

«Подарунок»
Хід вправи: учні стоять. Починаючи з ведучо­го, кожний по черзі засобами пантоміми зображує якийсь предмет чи поняття і «дарує» його сусіду (морозиво, квітку, кішку, сонце, свій настрій тощо). Сусід «приймає подарунок» і робить якийсь інший подарунок наступному учаснику.

«Добра тварина»
Хід вправи: діти стоять, тримаючись за руки. Ведучий тихим голосом каже: «Ми одна велика, добра тварина. Послухаймо, як вона дихає!» Усі прислухаються до свого дихання і дихання сусідів. «А тепер подихаймо разом!» Видих – усі роблять два кроки назад. Вдих - два кроки вперед. «Так не тільки дихає тварина, так чітко й рівно б'ється її велике, добре серце. Стук - крок уперед, стук - крок назад. Ми всі беремо дихання та стук серця цієї тварини собі. Ми -єдине ціле».

«Один до одного»
Хід вправи: учні стоять парами. Ведучий дає команди: рука до руки, вухо до вуха, спина до спини, плече до плеча, віч-на-віч тощо.
За командою: «Один до одного» змінити пари.

«Загальна увага»
Хід вправи: усім учасникам гри пропонується виконати одне і те саме просте завдання. Будь-якими засобами, не вдаючись до фізичних дій, потрібно привернути увагу одного з учасників вправи - установити зоровий контакт. Ті, хто зумі­ли привернути увагу один одного, сідають. Вправа продовжується доти, поки всі учасники не сядуть на свої місця.


«Гуфі»
Хід вправи: на початку вправи ведучий обирає одного учасника на роль Гуфі (казкової істоти), але повідомляє його про це так, щоб інші учні класу не дізналися. Учні стають, і ведучий повідомляє, що серед присутніх є мовчазна істота Гуфі. Зна­йти її можна лише так: доторкнутись і запитати: «Ти – Гуфі?» Якщо відповідь буде «Ні» – можна рухатись далі. Якщо відповіді не буде – значить це справжній Гуфі, і той, хто доторкнувся до нього, приліплюється до нього і сам стає такою ж мов­чазною істотою.

«Грім - ураган - землетрус»
Хід вправи: учні об'єднуються в трійки. У кож­ній трійці двоє учасників беруться за руки і, під­німаючи їх угору, утворюють «хатинку», а третій учень стає між ними - це мешканець хатинки.
Якщо ведучий каже «Грім» - мешканці хатинок намагаються знайти собі нові хатинки і забігають усередину нової пари. Якщо він каже: «Ураган» —–«хатинки» шукають собі нових мешканців. А за командою «Землетрус» – всі трійки розпадаються і створюють нові. Завдання ведучого – знайти собі, трійку. Той, хто не встиг знайти нову хатинку або нового мешканця, стає ведучим.

«Світлофор»
Хід вправи: учні рухаються, а ведучий віддає команди, називаючи кольори світлофору. Якщо тре­нер каже: «Червоний!», учні мають швидко присіс­ти; якщо «Зелений!» – учасники продовжують іти і плескають у долоні; якщо вони чують «Жовтий!», то мають зупинитися і підняти руки вгору. Вправа виконується швидко.

«Зіпсований телефон»
Хід вправи: ведучий пропонує учням стати в коло. Ближчому до ведучого учню передаємо (дуже тихо) одну фразу, наприклад: «У середу фут­бол, у четвер контрольна з математики, а в п'ятницю кінець тижня». Запропонуйте йому передати (теж дуже тихо) цю фразу по колу. Останній учасник промовляє вголос те, що він почув і зрозумів.

«Динамічні»
Хід вправи: «напишіть» у повітрі носом і під­боріддям цифри від 1 до 10 або букви (наприклад, А, В, Д, О, У, К, М, П, Р, Ш тощо). Робити це треба з максимальним повертанням голови (цифри або букви повинні бути високими і великими). Можна малювати в повітрі різні предмети, фігури, тощо, писати добрі слова. Виконуючи вправу, потрібно рухати шиєю плавно, без ривків і зайвого напру­ження. Тулуб тримати нерухомо, спину прямо.
Ця вправа покращує кровообіг головного мозку, роботу шийних хребців, позбавляє обличчя подвій­ного підборіддя.

Фізкультхвилинка - гра «Чапля»
Хід вправи: оголошується конкурс на кращу «чаплю». За сигналом діти повинні праву ногу зігнути в коліні, повернути її на 90° до лівої ноги і притиснути ступню до стегна лівої ноги якомо­га вище. Руки на поясі. Очі заплющені. Необхідно протриматися в такому положенні якомога довше.
Ця вправа-гра тренує вестибулярний апарат і розвиває здатність концентрації уваги, а також завжди дуже смішить дітей.

«Вуха»
Хід вправи: для виконання цієї вправи потрібно | сісти на край стільця. За сигналом діти нахиляють голови до плечей, по черзі зліва направо і справа наліво. Нахили виконуються сильно і різко, так, щоб у кожному нахилі дістати вухом до плеча. Вправа виконується 20 секунд.
У цій вправі розігріваються вуха, а через нерво­ві закінчення у вушних раковинах збуджується і весь організм. Крім того, розробляється актив­ність шийних хребців.

Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»
Хід вправи: уявіть, що у вас у руках м'яч. Зро­біть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч про­битий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.

«Машинка»
Хід вправи: робота губ, гудіння губами, тріск – чим противніше – тим краще (на усмішці м'язи розтягуються).

«Рубання дров»
Хід вправи: діти стають прямо, ноги ширші за плечі. Руки опущені, пальці зчеплені в замок.
Підніміть руки вгору, вдихніть, прогніться назад.
Потім, різко видихаючи, зі звуком «ха!» нахи­літься, опустіть руки, як під час удару сокирою, поміж ніг і відразу підніміть їх угору.
Повторити 5-10 разів. Дуже важливо, щоб звук «ха!» був результатом різкого видиху, ішов із груд­ної клітки.
Вправа добре очищає дихальні органи, покра­щує їх роботу.

Немає коментарів:

Дописати коментар